torsdag 3 maj 2007

Ena er nu!

Igår kom Socialdemokraternas svar på regeringens vårbudget, i och med att de lade fram sitt motförslag, den så kallade skuggbudgeten. Även de andra oppositionspartierna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet, lade fram sina budgetalternativ. Det var slående hur mycket som skilde i vissa frågor. Jag tror dock att skillnaderna inte behöver vara så stora om man bara satsar på att komma överens. Man måste kunna kompromissa så länge priset inte blir för högt - och det tycker inte jag det behöver bli. Att man kan samarbeta visade man under förra regeringen, så nu handlar det bara om det finns en vilja hos partierna att våga satsa på att arbeta ihop. Alliansen har visat att det är viktigt att kunna visa upp ett gemensamt alternativ inför väljarna, och jag tror därför att skulle vara bra om samarbetet på vänsterkanten skulle kunna påbörjas så snart som möjligt. Därför vill jag uppmana alla partiledarna att träffas och redan nu intensifiera arbetet med hitta gemensamma lösningar i olika frågor. Även om det är långt kvar tills nästa val så tror jag det är bra att satsa på detta redan nu så att lösningar på de svåraste motsättningarna hinner mogna fram och får ett brett stöd inom partierna, vilket jag tror är nödvändigt för ett långsiktigt gemensamt arbete.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag misstänker att v och mp inte vill samarbeta på samma sätt som skedde under Perssons tid som statsminister. Partierna kräver större inflytande (i regeringen) och nöjer sig inte med tidigare former. Men om det är maktskifte de vill bör alla tre partier snacka ihop sig ordentligt för att hitta nya former för samarbete, för de kommer att behöva varandra.

Anonym sa...

nu var det ett tag sedan denna blogg var i gång. Kan man hoppas på nya politiska och religösa utspel i höst?
/Jacob