måndag 9 april 2007

Förmån att vara tung

Annandag påsk. Efter tre dagars påskfirande så känns denna dag något avslagen. Jag visste inte ens om vad denna dag kallas på engelska , så jag slog upp det. Svart löd Easter Monday. Vad finns den till för? Själv har jag aldrig haft någon speciell tanke med denna dag, till skillnad från de övriga påskdagarna. Så idag blir det mest vila och kakätande - två saker som jag gillar väldigt mycket.

Påsken har betytt mycket för mig i år. Vi var igår på gudstjänst i Filadelfiakyrkan i Stockholm. Niklas Piensoho predikade om hur otroligt stort det var när Jesus uppstod från det döda - och vad det betyder än idag. Han talade även om att vi kan få del av Guds härlighet. Detta sistnämnda ord används inte så ofta och har för mig länge varit ganska svårförsteligt. Genom predikan fick jag större förståelse för att Guds härlighet handlar om att ge oss större "tyngd" i livet - alltså att vi får en trygghet inom oss som är omfattande, som ger oss fäste i livet och som gör att vi inte flyger omkring som en fjäder i vinden.

Så fantastiskt det är att vara kristen!

Inga kommentarer: