onsdag 18 april 2007

Är den ekonomiska politik ansvarsfull?

Alliansregeringen lagt fram sin första vårbudget. Jag har tyvärr inte hunnit sätta in mig särskilt mycket i de olika förslagen, men jag har med intresse följt den efterflöjande diskussionen. Kritiken har bl.a. handlat om de orättvisa fördelningseffekterna, men det jag främst har noterat är kritiken mot att regeringen "gasar för mycket" i en högkonjunktur och att vissa skattesänkningar inte är finansierade. Det verkar tydligt att regeringen vill förverkliga sina olika vallöften så snart som möjligt. Mats Knutsson på SVT:s Aktuellt hävdade att utgifterna ofta springer iväg för koalitionsregeringar. Detta är inget gott tecken. Jag trodde aldrig att den borgerliga alliansen skulle kunna hota det som brukar kallas för "de sunda, svenska statsfinanserna", och jag tror fortfarande inte att det behöver vara någon större fara på taket. Men om regeringen fortsätter att lägga sådana här offensiva budgeter, med både investeringar och stora skattesänkningar, så blir det ohållbårt i längden. Under Persson hade Sverige en mycket ansvarsfull ekonomisk politik. Tyvärr verkar alliansregeringens vårbudget utgöra ett litet hot mot den här ansvarstagande inställningen. Låt oss hoppas att konsekvenserna inte blir alltför allvarliga.

1 kommentar:

Anonym sa...

Verkligen!
Låt oss hoppas att det inte är någon "danger on the roof". Känns ju som om det finns risk att Personregeringens hårda arbete att reda upp finanserna går om intet på ett litet kick och det är ju otroligt onödigt! Låt oss hoppas att de har räknat rätt!