tisdag 13 mars 2007

En spännande och dramatisk tid som statsminster

Har ni sett den roliga trailern för dokumentärerna om Göran Perssons tid som statsminister? Den är ju helrolig tycker jag. GP som oroar sig för ett rött blinkande djup, Eric Fichtelius som dyker in lite snett i bild och där de sedan konfererar om huruvida bandet håller på att ta slut eller inte. Därefter tittar Göran djupt in i bild under en längre tid. Mycket roligt! Är det någon mer än jag där ute som ser fram emot den här dokumentärserien med stort intresse? I can't wait... Min gissning är att det kommer att ske vissa avslöjanden under intervjuerna, och oavsett om så blir fallet eller inte så känns det väldigt spännande att gå igenom hans tio år långa tid som statsminister. Det hände ju många väldigt spännande och dramatiska saker under denna tid. Alltifrån tre ordinarie riksdagsval till två val till Europaparlamentet, EMU-folkomröstningen, Sveriges ordförandeskap i EU - samt kravallet i Göteborg i samband med detta, kampen mot miljöhotet började ta fart, Göran Persson träffade George Bush, mordet på Anna Lindh, Tsunamikatastrofen och Laila Freivalds avgång m.m. Jag minns själv att Göran Persson talade om "det gröna folkhemmet" i sin första regeringsförklaring. Jag känner mig väldigt tilltalad av denna tanke, men tyvärr blev det inte så mycket av den. Synd. Hoppas andra ledare kan bära vidare denna tanke. Jag gillade Olof Ruins debattartikel i DN i söndags om Sveriges statsministrar. Att GP:s lite aggressiva och buffliga ledarstil kan få ett bättre omdöme i efterhand beroende på att nuvarande statsministern har en så lugn och lite osynlig ledarstil. Detta är snuddar nästan vid tafatthet och handlingssvaghet, vilket man i varje fall inte kan beskylla Göran Persson för. På gott och ont.

Inga kommentarer: