torsdag 8 mars 2007

Ett ord som sällan används

Ett ord som alltför sällan används är ordet ”saxa”. Det är verkligen inte ofta man t.ex. hör föräldrar säga till sitt tidningsutklippande barn: ”Det var värst vad du saxar idag, Kalle”, och det är inte många gånger man hör kompisen som har läst en bra artikel i tidningen säga till sin vän: ”Jag kan saxa den åt dig, om du också vill läsa den”. Möjligtvis hör man ordet användas i höjdhoppssammanhang, men då har det ju en helt annan betydelse. Hur som helst så vill jag slå ett slag för ordet ”saxa” och hoppas att dess användning kan få en renässans, som gärna får börja idag.

Jag saxade i morse en artikel ur Dagens Nyheter som bar rubriken ”Repliker man inte hör så ofta”. I artikeln återger Swanberg en radda ovanliga citat som man inte hör särskilt ofta. Här är några exempel:

”Jag tror att den där goa värmen so mobilen ger runt örat den är bara nyttig så kallt klimat som vi lever i.”

”Jag gillar att teves debattprogram kommer från Umeå för det är ändå där den samlade kompetensen finns.”

”Jag uppskattar att det blivit intelligentare deltagare och svårare frågor i Jeopardy sedan Adam Alsing tog vid efter Magnus Härenstam.”

”Jag satt så skönt i tandläkarens stol häromdagen att jag nästan önskade att jag haft fler hål.”

”Jag tycker det mesta som hörs från Bryssel och Strasbourg verkar väldigt vettigt.”

”Jag tycker att en chef som hänger över axeln på en och kommenterar allt man gör skänker en känsla av trygghet.”

”Jag önskar att man kunde få folk att förstå hur billigt och bekvämt det faktiskt är att ta den egna bilen till jobbet varje dag.”

”Jag fick ett par små anmärkningar på bilprovningen som det ska bli ett nöje att få reparera och sedan åka tillbaka och visa upp.”

Lycka till med saxandet!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag som trodde att saxa var när man "snodde" en del i en text och använde den själv. T.ex. "saxat ur en artikel i Dagens Nyheter"

Men man lär så länge man lever eller hur det nu brukar heta!

(dock kände jag till det där med att saxa i höjdhopp... så lite kan jag iaf :))

/Ida