torsdag 1 mars 2007

Offer

Att offra. Ja visst känns detta ord lite främmande - det är väl inget ord man använder varje dag... Kanske i sportsammanhang - att offra sig för laget snackas det ju om. Ikväll lyssnade jag på en föreläsning som handlade om att offra sig - inte fysiskt, utan att sätta andra före sig själv. Låter det som ett tugnt ämne? Nja, inte så farligt faktiskt. Vad offer här handlar om är att inte alltid ha fokus på sig själv, utan istället ibland offra sina egna ambitioner för att istället gynna någon annan. Att veta när man skall göra det kräver förstås en hel del vishet. Man skall ju inte alltid offra sig själv framför andra för det kan ju sluta med att man får väldigt lite utrymme att utvecklas som människa. Fast framför allt tror jag att vår värld, inklusive jag själv, behöver mer offrande (i denna bemärkelse). Ofta måste man offra vissa saker för att kunna göra andra - ingen människa kan ju göra allt. Och den som sitter på två stolar - den faller ju lätt mitt emellan. Och i dessa funderingar tror jag inte alltid det är bäst att ta den lätta vägen - utan vad det handlar om är väl att finna frid inom sig kring de beslut som man fattar. Inom denna frid tror jag Gud talar.

Inga kommentarer: