fredag 16 februari 2007

Att bli befriad!

Den uppmärksamme har märkt att jag inte skrivit något om förra söndagens gudstjänst. Innebär det att jag inte var i kyrkan? Icke. Visst var jag på gudstjänst, denna gång i Pingskyrkan i Finnspång. Första besöket i denna församling. Predikan handlade om synd och nåd - två mycket centrala begrepp inom den kristna tron. Man märker ibland att dessa ord florerar i andra sammanhang i det svenska samhället, vilket kanske är ett resultat av vårt kristna arv? T.ex. talas det om "syndigt" god choklad, eller att låta "nåd gå före rätt".

Just ordet synd verkar ha en oerhörd sprängkraft. Människor kan ofta känna sig väldigt nedtryckta av det - alltså att man känner sig dålig och anklagad. Visst är det så att vi alla gör felaktiga saker och begår misstag. Det vet vi ju om. Det är jag den första att erkänna. Men enligt den kristna tron är synden inte det viktigaste, utan nåden. Det innebär att man kan få förlåtelse från Gud för sina fel (synder) och istället ta emot Guds nåd som innebär att Gud älskar mig som jag är. För mig känns detta som en stor befrielse som skapar en varm frid inom mig. Välkommen att ta emot!

Inga kommentarer: