söndag 4 februari 2007

Bredare berikar

Söderhöjdskyrkan i Stockholm var platsen där jag firade gudstjänst idag. Predikan handlade om vem Jesus är enligt Matteus, Markus och Lukas, som alla tre har tecknat ner var sin skildring av Jesus i Nya Testamentet. Likheterna i berättelserna om Jesus är ganska stora. Det finns dock vissa nyanser, vilket inte är så konstigt eftersom varje människa är unik och uppfattar saker på sitt speciella sätt. För mig blev detta en bild på hur positivt det är att ha varandra. Genom olika människors tankar och erfarenheter kan vi lära oss att se saker ur ett bredare perspektiv. Det berikar och ger livet mer färg.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är som du säger, intressant med olika bilder av Jesus. Synoptikerna som skildrar Jesus är väldigt lika varandra, medan Johannes (min favorit) står för sig själv och har hunnit lägga ner mer tid på att beskriva Jesus, närmre 40 år. Vilket gör hans evangelier dubbelbottnat och mer filosofiskt. Underbart.
Men det jag tänkte komma till är: Det luriga är ju de evangelier som inte fick vara med, Thomas evangeliet t ex.
Om vi gillar bredare bild, fåra ALLA då vara med och ge sin bild? Hur ser dagens "kanonisering" ut?
Bredare berikar, men för till vilket pris?

David reflekterar... sa...

Bra fråga. Bredare berikar till en viss gräns, för man kan ju inte ta in vad som helst i berättelsen om Jesus. Jag känner mycket lite till de evangelier som lämnades utanför bibeln, så jag kan inte säga så mycket om dem. Men i allmänhet så tycker jag att alla människor kan få vara med och ge sin bild av Jesus. Sen måste varje persons bild förhålla sig till de fyra evangelium som står med i bibeln. Som kristen tror jag att dessa fyra är de närmaste sanningen om Jesus vi kommer, och därför bör vi ha dem i centrum.