onsdag 21 februari 2007

Att vara original - tillsammans!

Då jag idag tittade ut genom fönstret kunde jag njuta av det vackra vinterlandskapet som skapats av snön. Det är så oerhört vackert! Jag lade märke till fåglarna som susar förbi i luften. Där ser man en del som flyger omkring själva, medan andra flyger i flock. Är det så med oss människor också – en del känner trygghet att vandra sin egen väg själv, medan andra gillar att tillhöra en grupp? Jag tror nog att alla människor behöver båda två - både grupptillhörighet, men också följa sin egen personliga längtan. Detta märker vi även i bibeln, där detta berättas och beskrivs på många olika sätt, vid olika tillfällen. Ett exempel är församlingen, som beskrivs som en kropp där alla delar behövs, men samtidigt som alla delar har egna personliga funktioner. Jag tänker också på Jesu lärjungar som helt tydligt delade livet med varandra tillsammans, samtidigt som var och en hade sin egen personliga uppgift.

Jag tror att vi behöver uppmuntra varandra att leva nära ihop i gemenskap, samtidigt som varje människa skall få vara och utvecklas som det original som hon/han är skapad till. Att se på sig själv på det här sättet har givit mig oerhört mycket i mitt liv. Jag tror att man hela livet kan fortsätta att utveckla dessa två dimensioner. Båda behövs.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mhhmm....som du skulle säga =). good point there, brother. "att vara orginal -tillsammans".
/Amanda