måndag 5 februari 2007

Is i magen

Ibland blir det inte som man tänkt sig. Vissa omständigheter kan man inte kontrollera. Ibland hjälper det inte med nogranna förberedelser, man kan ändå inte styra alla händelseutvecklingar. Detta har arrangörerna av alpina VM i Åre fått surt fått erfara. De hårda vindarna, snöfallen och mildvädret - allt i en härlig blandning - har gjort att de inledande tävlingarna i Super G har skjutits upp. Idag hände det igen. Förhoppningsvis skall det vara möjligt att genomföra tävlingarna imorgon. Men detta kan man ju inte garanatera, för vem vet hur vädret kommer vara imorgon?

Uttrycket "is i magen" kan väl beskriva vad som behövs i det här läget (särskilt med tanke på att det handlar om en vintersport). För ibland gäller det bara att ha is i magen och vänta. Detta kan vara svårt för oss i västvärlden som är något av kontroll-freakar där vi vill kunna styra allt, kontrollera allt. Livet är inte sådant. Då jag bodde i Afrika märkte jag att den lokala befolkningen ofta var mer avslappnade än jag var. De hade ett mycket lägre kontrollbehov och hade helt enkelt väldigt mycket is i magen. (Trots värmen...) Även om jag ibland upplevde att befolkningen kanske var något för avslappnade så tror jag ändå att vi har en hel del att lära oss av deras mentalitet. Att vm-tävlingarna inte kan genomföras när man tänkt sig kanske är hela världen?

1 kommentar:

Anonym sa...

Nej, det är verkligen inte hela världen att Alpina VM drabbas av förseningar men imorgon verkar det bli åka av!

I övrigt tycker jag det verkar väldigt kallt att ha is i magen.

Tack för idag.

Ida