måndag 29 januari 2007

Att säga sitt hjärtas mening

Ibland lyssnar jag på radioprogrammet Ring P1. Detta program, där lyssnare får ringa in och säga precis vad de tycker och tänker i olika frågor, tycker jag ibland är något tjatigt. Mitt huvudintryck är ändå att programmet är väldigt bra! Det är så befriande att höra människor säga precis vad de tycker utan att lägga fingrarna emellan.
Raka rör helt enkelt.

I dagens program ringde en lyssnare in och menade att religionen är roten till allt ont, medan en annan lyssnare hävdade att vissa religioner är ondare än andra. En person ringde in och ansåg att abort är ett stort ingrepp som inte skall bagatelliseras, medan andra lyssnare ringde in och hävdade kvinnans rätt att bestämma över sin kropp. En annan intressant diskussion handlade om hur man skall komma till rätta med Sveriges psykvård.

Jag tror att vi i Sverige behöver fler öppna och ärliga diskussioner och samtal där man med respekt för varandras åsikter kan säga precis vad man tycker. Det finns ingen poäng i att sträva efter att tycka olika, men samtidigt skall man inte tveka att säga sitt hjärtas mening, så länge det inte är nedlåtande. Det är detta demokratin bygger på. Mona Sahlin har lovat att med henne som partiledare för Socialdemokraterna så kommer det ske en stor diskussion om vilken politik partiet skall driva. Olika idéer och åsikter skall välkomnas och inte avstyras innan de har fått sin chans. Jag hoppas att det blir så.

Inga kommentarer: