söndag 21 januari 2007

Ekumenik - javisst!

I dag har jag varit på gudstjänst i Filadelfiakyrkan i Stockholm, vilket är en pingstförsamling. Det var på många sätt fantastiskt bra, och det märkets att det fanns ett fokus på Gud. Detta var blott mitt andra besök i Fildadelfiakyrkan. Jag har över huvud taget varit på gudstjänst i pingstkyrkor väldigt sällan i mitt liv, eftersom de kyrkor som jag har tillhört ofta har varit anslutna till andra samfund. Beroende på var jag har bott så har jag varit aktiv i församlingar som tillhör Svenska Missionskyrkan, Evangeliska Frikyrkan, Pingstkyrkan, Katolska kyrkan och Anglikanska kyrkan. Att ha varit aktiv i så många olika sammanhang har varit väldigt spännande (rekomenderas!) och jag har trivts mycket bra. Alla kyrkor och samfund har sina förtjänster och problem som de brottas med. På så sätt är alla kyrkor lika varandra. Jag tror att alla samfund är bra på sitt sätt. Även om det finns skillnader mellan kyrkorna så är det viktigt att vi intar en inkluderande och respektfull hållning gentemot varandra. Man måste kunna samtala om de saker som skiljer oss åt, men vi bör ändå ha absolut störst fokus på det som förenar oss. Och det är ju mycket!

Därför tycker jag Helle Klein, journalist på Aftonbladet, har fel när hon målar ut vissa kristna grupper i Sverige som fundamentalister. Att hålla på och klanka ner på varandra och kalla varandra fula namn föder bara irritation och splittring. Istället är det alltså bättre att föra samtal och sträva efter enhet, istället för att fjärma sig bort från varandra. Mitt intryck från dagens besök i Filadelfiakyrkan i Stockholm var som sagt mycket positivt. Vissa uttryckssätt och vokabulär i gudstjänsten är dock något föråldrade och otidsenliga, och skulle således behöva förnyas och anpassas till den tid som vi lever i nu. Detta är utmaning som gäller alla kyrkor, och där behöver vi varandra som inspirationskällor och stöd. Låt därför ekumeniken bli framtidens melodi.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, jag håller med. Kort uttryckt; Vi måste se de olika samfunden och traditionerna som en rikedom. Inte skapa problem kring det.

David reflekterar... sa...

Japp. Precis.

Bob sa...

Sen är det ju en missionspastor som är föreståndare där nu och då blir det ju lite ordning och reda... Jag skojar! Men kul att läsa din blogg David! Olikheter är mer en möjlighet än ett problem är min åsikt. /Marcus Boberg pastor i Kungliga Svenska Missionskyrkan

David reflekterar... sa...

Tack för det käre pastor. Olikheter är något som förenar, eftersom vi alla blivit skapade unika av en och samma Gud.