måndag 22 januari 2007

”Sjukvård skall bedrivas av det allmänna.”

För cirka två veckor sedan genomgick jag två mindre hudoperationer. Det var mycket enkla och ofarliga ingrepp, men det blev ändå ingen trevlig upplevelse. Låt mig berätta. Det började redan flera månader tidigare genom att jag placerades hos en privat husläkare för en första undersökning. Denna husläkare hade sin mottagning i en vanlig lägenhet i en trappuppgång i ett bostadsområde. Receptionen var i köket, där det satt en sjuksköterska som var den enda personalen förutom läkaren. Hon höll på med all möjlig verksamhet på samma gång; allt ifrån injektioner och provtagning, till betalning och telefonsvar. På diskbänken i köket låg en mängd saker i en salig röra, bl.a. blodprov och använda kaffekoppar. Inte så trevligt... Läkaren var sedan väldigt stressad när han träffade mig, vilket gjorde mig mycket obekväm. Efter detta besök fick jag en remiss till en annan privatläkare som skulle utföra operationen, vilket alltså hände för cirka 2 veckor sedan. Hans mottagning fanns i gamla militäranläggningen i Uppsala. När jag kom dit ägde flera otrevliga händelser rum. Den första obehagligheten var att det spelades lugnande musik i högtalarna så att det kändes som att de försökte få mig i trans. När jag väl lagt mig på britsen så ville inte läkaren utföra båda ingreppen med motiveringen ”det kostar för mycket!”. Jag lyckades i alla fall tjata mig till att båda skulle göras, för det hade jag tidigare fått besked om skulle ske. Under operationerna berätta läkaren att han även hade andra operationer i sitt sortiment som han kunde erbjuda mig. Det kändes minst sagt inte så förtroendeingivande att läkaren på det viset försökte sälja tjänster till mig samtidigt som han skar i min hud…

Då jag berättat den här historien för mina vänner så har fler erkänt att även de hört talas om negativa erfarenheter från privatläkare. Mitt förtroende för dessa har således körts i botten, och jag kommer aldrig mer vilja gå till privatläkare. Slutsatsen blir att när vinstintresse kommer in i sjukvården så blir det många andra aspekter som spelar roll istället för de som verkligen räknas. Det viktigaste för sjukvården måste ändå vara god kvalitet, och att medborgarna känner förtroende för verksamheten. För när man väl blir sjuk och behöver vård, inte vill man då behöva tjata sig till rätt behandling, förhandla om ytterligare operationer, eller som i USA bevisa att man har sjukförsäkring. Då vill man bara bli väl omhändertagen på ett förtroendeingivande sätt.

I dag var jag och tog bort mina stygn hos en distriktssköterska som arbetade för landstinget. Jag berättade för henne om mina obehagliga besök hos privatläkarna. Hon såg mycket ogillande ut, dock inte särskilt förvånad. ”Sjukvård skall bedrivas av det allmänna.” sade hon. Jag höll med henne till 100 %.

4 kommentarer:

P-O. Kjellberg sa...

Jag förstår inte varför du placerades hos en "privat husläkare". Vem gjorde det? Husläkarsystemet är ju borttaget, i varje fall i mitt landsting, V:a Götalandsregionen. Det låter som om ni har lite oseriösa privatläkare i Uppsala,och borde kontrolleras av tillståndsmyndigheten.

David reflekterar... sa...

Jag ringde till en växel och placerades hos den private husläkaren beroende på att jag bodde i ett visst område. Jag har funderat på att kontakta tillståndsmyndigheten. Skönt att höra att läget är bättre i Västra Götaland.

Ida sa...

Det jag egentligen tycker är fel är att läkaren medans du var där försöker erbjuda andra tjänster också. Det är väl ett sätt för honom att försöka tjäna mer pengar och ju mer han utför ju mer pengar tjänar han. Det är det som jag anser vara mest riskfyllt med privat vård. Sedan att det är svårare med kontrollen är ju också något som känns som en stor nackdel.

Vad gäller den lugnande musiken som du upplevde som negativ så tror jag att jag hade uppskattat det. Att liksom avdramatisera sjukvårdsmiljön lite. Men att blanda blodprov, pengahantering och kaffekoppar på samma gång... då har avdramatiseringen gått på tok för långt... Tack för mig.

David reflekterar... sa...

Intressant kommentar. Ja, absolut är det så att vissa personer gillar saker som andra ogillar, samtidigt som alla människor ogillar saker så som otrygghet, inkompetens etc.