fredag 26 januari 2007

Inspirerande program på SVT

Ibland visar SVT riktigt intressanta och inspirerande TV-program. För ett tag sedan visades ett programserie om fyra kvinnor med helt olika bakgrund som flyttar in i ett kloster i 40 dagar för att leva tillsammans med nunnorna. I TV-programmen får man följa kvinnornas andliga resa och se hur de kämpar med olika saker de bär på inombords. Mer och mer öppnar de upp sig mot Gud.

Då jag såg den här programserien blev jag oerhört fascinerad av sättet som nunnorna lever sitt liv. Så hängivna! Fascinationen sträckte sig över flera olika områden. Dels deras positiva syn på disciplin. Visst har detta ord lite negativ klang i vår kontext, men nunnorna visade för mig genom sitt passionerade sätt att leva hur positivt det kan vara med disciplin. Ofta tror jag att vi människor väljer att göra det som gynnar oss själva mest, det som är bekvämast eller roligast eller har mest njutning. Visst kan det vara rätt att tänka så ibland, medan det i andra fall kan leda fel. Det som nunnorna visade på ett så fint sätt tycker jag var att man genom enträgen och uthållig strävan efter att göra det rätta kan växa tillsammans med Gud och uppnå en större insikt om livet och sig själv.

En annan sak som fascinerade mig var hur nunnorna helt överlåtet levde för varandra och delade alla sina ägodelar med varandra. Det är fantastiskt att se när människor har en sådan ömsesidig omsorg och generositet i allt.

Jag fastnade även för nunnornas oerhörda kärlek till varandra och till de fyra kvinnorna som levde hos dem. Abedissan i klostret uttryckte det så vackert att det bara är kärlek som i grunden kan förvandla människor. Och visst är det så? Jag tror att Gud är kärlekens källa, han älskar alla människor villkorslöst.

I går såg jag på ett annat spännande SVT-program då skådespelaren Liam Norberg intervjuades i programmet Hos Jihde. Liam berättade bl.a. om hur hans liv förändrades då han började tro på Gud. Det är så inspirerande att höra människor berätta sådana livsberättelser om hur Gud griper in i deras liv. Gud kan verkligen förändra människors liv och svåra situationer, så att mörker blir till ljus. Genom Jesus kan livet få ett nytt fokus och nytt liv kan börja spira fram. Jesus säger: ”Jag har kommit för att ge er liv, och liv i överflöd!” (Johannesevangeliet kap.10, vers 10)

”Vad söker du nu?” frågade Peter Jihde på Liam slutet. Svaret blev att han sökte efter att fatta rätt beslut, och ha rätt fokus i livet. Och visst är detta något som varje människa kan ta till sig. Jag tar min tillflykt till Jesus för att få ledning i detta. Det känns mycket bra.

Inga kommentarer: